گواهینامه پایه سه

  • تاریخ انتشار : 2017/03/06
  • دسته بندی : خدمات ما
  • نظرات : 0

شرایط مورد نیاز برای گرفتن گواهینامه پایه ۳ :

  • اصل شناسنامه عکس‌دار به همراه یک کپی از صفحۀ اول و صفحۀ توضیحات (در صورت داشتن توضیحات)
  • اصل کارت ملی یا تاییدیه صادره از اداره ثبت احوال (در صورت داشتن شناسنامۀ جدید نیازی به این مورد نیست)
  • هشت قطعه عکس ۴×۳ مربوط به سال جاری
  • برای خانم‌ها که داشتن همین مدارک بالا کافیست؛ در مورد آقایان هم، به‌تازگی اعلام شده که برای گرفتن گواهینامه دیگر نیازی به داشتن کارت پایان خدمت نیست اما محض احتیاط یکی از موارد زیر را همراه داشته باشید:
  • اصل كارت پايان خدمت یا معافی به همراه كپی پشت و رو
  • گواهی اشتغال به خدمت عكس‌دار (به همراه دفترچه مرخصی يا فيش حقوقی)
  • برگه اعزام به خدمت کامپیوتری به همراه کپی عدم غیبت سنواتی
  • گواهی اشتغال به تحصيل با مهر تائيديه منطقه (برای دانشجويان شهرستان با تائيديه راهور) به همراه انتخاب واحد یا کارت تحصیلی

حال اکر تمامی مدارک شما حاضر و آماده است، زمان آن رسیده است که به آموزشگاه رانندگی مراجعه و در یک اموزشگاه معتبر ثبت نام کنید. تمامی افراد متقاضی دریافت گواهی نامه سه باید در کلاس‌های نظری و عملی آموزشگاه‌های مجاز و مورد تایید ناجا، شرکت کنند. هزینۀ ثبت‌نام در آموزشگاه‌های مختلف متفاوت است؛ اما به طور تقریبی هزینه ثبت نام هریک را در ادامه برای شما عزیزان ذکر کرده ایم:

  • هزینه کلاس های نظری (۸جلسه و ۱۶ ساعت) : ۱۲۰هزار تومان حدودا
  • هزینه کلاس های عملی (۱۲جلسه و ۲۴ ساعت) : ۷۰۰ هزار تومان حدودا

بعد از ثبت‌نام و تکمیل مدارک در آموزشگاه رانندگی،  شما باید فرم معاینه را از آموزشگاه دریافت کنید. در اینجا باید به مطب یکی از پزشک‌های طرف قرارداد بروید و نتیجه معاینات را دوباره به آموزشگاه رانندگی تحویل بدهید.

  • هزینه معاینات، چشم پزشکی و آزمایش گروه خون: ۱۸۰ هزار تومان حدودا

پس از گذراندن این مراحل شما باید در کلاس های نظری و عملی آموزشگاه شرکت نمایید.حضور در ۸ جلسه کلاس تئوری و ۱۲ جلسه کلاس عملی رانندگی از واجبات است. کلاس‌های تئوری شامل ۶ جلسه آشنایی با قوانین راهنمایی و رانندگی و ۲ جلسه آموزش مسائل فنی خودرو است. در این کلاس‌ها شما با تمام قوانین رانندگی مثل حق تقدم، قوانین جاده‌ها و راه‌ها و… آشنا می‌شوید و اصول اولیۀ فنی خودرو مثل چک‌کردن باد ماشین و روغن  و … را یاد می‌گیرید. بعد از اینکه کلاس‌های تئوری را با موفقیت پشت سر گذاشتید، می‌توانید در کلاس‌های عملی شرکت کنید. این کلاس‌ها ۱۲ جلسه ۲ ساعته هستند. در این مرحله است که یک مربی آموزش رانندگی انتخاب می‌کنید که به شما رانندگی یاد بدهد.

در صورت اتمام تمامی مراحل و کلاس ها اعم ار ۸ جلسه کلاس تئوری و ۱۲ جلسه کلاس عملی رانندگی شما باید برای شرکت در آزمون های راهنمایی و رانندگی آماده شوید.این آزمون  شامل دو مرحله و آزمون می باشد. آزمون مقدماتی و آزمون اصلی. در این مرحله ابتدا باید مدارک راتکمیل کرده و کاردکس را تشکیل دهید. توجه داشته باشید که اگر کاردکس را در آموزشگاهی تشکیل بدهید، بعداً دیگر نمی‌توانید در در یک آموزشگاه دیگر ثبت‌نام کنید؛ پس در انتخاب آموزشگاه حسابی دقت کنید. در ادامه به ارائه هزینه ها و کاردکس در این مرحله چرداخته ایم.

  • هزینه جهت صدور گواهی نامه : ۲۰ هزار تومان
  • هزینه خدمات الکترونیک : ۱۲ هزار تومان
  • هزینه تمبر :۲۰۰۰ تومان

بعد از انجام تمام این مراحل شما می توانید ابتدا در ازمون مقدماتی آیین نامه راهنمایی و رانندگی شرکت کنید و پس از کسب موفقیت در این آزمون در آزمون عملی (شهر ) شرکت کنید. برای موفقیت در این آزمون نیاز است تا تاب آیین‌نامه را مطالعه کنید و با توجه به نکاتی که در کلاس‌های تئوری به شما آموزش داده‌اند، خودتان را برای آزمون آماده کنید. می‌توانید از آموزش‌ها، نمونه سوالات و آزمون‌های آنلاین و اینترنتی هم برای آمادگی بیشتر کمک بگیرید. این ازمون شامل ۳۰ سوال می باشد که برای قبولی در آن باید حداقل به ۲۶ سوال پاسخ درست دهید.

در صورت قبولی در آزمون آیین نامه ، باید مدارک لازم برای صدور کارتکس امتحان عملی را به آموزشگاه ارائه کنید. این مدارک عبارتند از:

  • گواهی قبولی در آزمون آیین‌نامه
  • اصل شناسنامه
  • فیش واریز هزینه گواهینامه

آموزشگاه روز و ساعت مشخصی را برای برگزاری آزمون عملی به شما اعلام می‌کند. در آزمون عملی گواهینامه در حضور یک افسر راهنمایی و رانندگی مهارت رانندگی شما سنجیده می‌شود. زمان این آزمون بیشتر از ده دقیقه نیست. مواردی که افسر از شما می‌پرسد همان نکاتی است که در کلاس‌های عملی تمرین کردید.

مدارک عمومی برای اخذ گواهینامه پایه سوم

مسلم است که اصل کارت ملی باید داشته باشید، کپی پشت و روی کارت ملی لازم است. اگر پیش از مراجعه کپی‌ها را تهیه کنید کارتان سریعتر راه می‌افتد. شناسنامه نیز لازم است. کپی از صفحه اول نیز لازم است. اگر شناسنامه جدید دارید کارت ملی لازم نیست.

از شما کد ملی پرسیده می‌شود که پشت کارت ملی درج شده است. آخرین مدرکی که از شما خواسته می‎‌شود عکس است آن هم نه یک قطعه عکس بلکه شما باید ۸ قطعه عکس همراه خود داشته باشید که ضوابط متعددی در آن رعایت شده باشد.

برای خانم‌ها حجاب کامل و برای آقایان موارد مانند عدم وجود عینک، عدم پوشیدن کراوات و … . پس از آنکه مدارک عمومی را حاضر کرید تا به اینجا مدارک خانم‌ها تکمیل است اما آقایان باید وضعیت نظام وظیفه را روشن کنند. برای روشن کردن وضعیت نظام وظیفه می‌بایست مدارک زیر را در اختیار داشته باشند:

اگر در حال تحصیل هستید باید گواهی اشتغال به تحصیل را داشته باشید که مهر تاییدیه منطقه‌ای برای دانشجویان شهرستان که به تایید راهور رسیده باشد، برگه انتخاب واحد و یا کارت تحصیلی، تمامی این موارد الزامی است.

گام دوم ثبت نام برای دریافت گواهینامه پایه سه

پس از تکمیل مدارک به آموزشگاه مورد نظر خود مراجعه کنید. پیش از مراجعه تماس بگیرید و از میزان شهریه اطلاع حاصل کنید. مدارک را تحویل دهید و تشکیل پرونده دهید. مرحله بعدی مراجعه به پزشک طرف قرارداد است. می‌بایست معایناتی انجام شود و تاییدیه داده شود.

پس از آنکه تاییدیه پزشک را دریافت کردید مجدد به آموزشگاه برگردید تا اجازه شروع کار شما به عنوان هنرجو رانندگی به صورت رسمی داده شود. پس از پرداخت هزینه کار شما شروع خواهد شد.

گام سوم دریافت گواهینامه رانندگی پایه سه

در گام سوم باید در کلاس‌ها شرکت کنید. تعداد کلاس‌ها هشت جلسه است و در جلسه آخر مربی آزمون می‌گیرد که می‌بایست در این آزمون قبول شوید تا کارتان متوقف نشود. پس از پایان کلاس‌ها و قبولی در آیین نامه مقدماتی کلاس‌های عملی شروع می‌شود.

فقط به یاد داشته باشید که می‌بایست حتما در جلسه اول حضور داشته باشید در غیر این صورت از شرکت در سایر جلسات محروم خواهید شد. از طرف دیگر شرکت در جلسه آخر که همان آزمون مقدماتی آیین نامه در آن برگزار می‌شود نیز اجباری است. به طور کلی شما می‌بایست حداقل در ۵ جلسه شرکت کنید و به طور کلی سعی کنید غیبت نداشته باشید.

گام چهارم دریافت گواهینامه رانندگی پایه سوم

شرکت در آموزش عملی رانندگی، شامل ۱۲ جلسه و به طور کلی ۱۱۰ ساعت آموزش، شرکت در ۱۰ جلسه الزامی است اما سعی کنید در همه جلسات شرکت کنید. به یاد داشته باشید که پیش از کنسل کردن کلاس‌ها باید حداقل ۲۴ ساعت قبل خبر دهید، در پایان آموزش‌های عملی، یک آزمون اولیه عملی نیز توسط مربی گرفته می‌شود.

در صورت که در آزمون‌های اولیه قبول شوید برایتان کاردکس تشکیل خواهد شد تا بتوانید در آزمون اصلی شرکت کنید.

گام پنجم تشکیل کاردکس

تمام این مسیر را طی می‌کنید که به شما اجازه دهند در آزمون رانندگی اصلی شرکت کنید. برای تکمیل کاردکس باید در دو آزمون عملی و تئوری اولیه قبول شده باشید. در این مرحله یک برگه خونی نیز لازم است که اطلاعات مربوط به گروه خونی شما در آن درج شده باشد.

اگر به مصرف دارویی آلرژی دارید نیز باید قید شود. سپس نوبت به پرداخت‌ها می‌رسد. باید مبالغی به ۴ حساب واریز شود. حساب‌هایی که متعلق به نیروی انتظامی است و شهرداری و شركت پژوهش و توسعه ناجی.

پس از انجام پرداخت‌ها و تشکیل کاردکس  به شما اجازه شرکت در آزمون اصلی داده می‌شود. روز آزمون شناسنامه همراه داشته باشید. در صورت مردودی باید برای آزمون بعدی مجددا مبلغی را واریز کنید. تمام مبالغ و شماره حساب‌ها در آموزشگاه به شما داده خواهد شد.

  نظرات